* Uit het nieuwsbericht van Sterk Techniek Onderwijs

Woensdag 1 februari organiseerde de Nijeborg een terugkomdag voor oud-leerlingen. Voor een interview van het project Sterk Techniek Onderwijs werd er gezocht naar jongeren die een vervolgopleiding of een baan hebben gekozen in de technische sector. Goflexer Julian en Romano werden daar onder andere voor gekozen. Beide heren zijn enthousiast en willen graag iets meer vertellen over opleiding, Eerste monteur woning [niv 3] en hun keuze voor de installatietechniek.

 Hoe is deze keuze tot stand gekomen jongens?
“Via mijn oom was ik al in aanraking gekomen met installatietechniek en toen heb ik besloten om een opleiding te kiezen, waarbij je kan werken en leren", geeft Julian aan. Romano vult aan: “Ja en ik wist eigenlijk nog niet wat ik wilde, maar omdat Julian heel enthousiast was, dacht ik dat is misschien ook wel wat voor mij”.

Beide jongens hebben een TL-opleiding aan de Nijeborg met succes afgesloten. Toch kiezen ze voor een opleiding waarbij ze vooral met hun handen werken. Kunnen jullie uitleggen wat er zo leuk is aan het werken in de installatietechniek?
"Ja, het is heel breed. Je kan alle kanten op, je hebt bijvoorbeeld verwarmings-, riolerings-, sanitair- en gasinstallatietechniek. Hier komen allerlei verschillende werkzaamheden bij kijken en dat maakt het heel afwisselend. En je verdient goed en dat is natuurlijk ook mooi meegenomen", geeft Julian aan.

Hoe ziet jullie week eruit?
We werken vier dagen op onze leerwerkplekken en we gaan 1 dag naar school. Dit doen we via het Goflex programma. Zij helpen je met het maken van een keuze die past bij je technische leerwerktraject. Onze lessen volgen we bij het Alfa College in Groningen.

Jullie zijn dus aan het werk en jullie leren op school. Kun je vertellen wat hier het voordeel van is?
Julian geeft aan dat hij dingen sneller leert, omdat hij zijn werkzaamheden in de praktijk uitvoert. "Op school krijg je de theorie en ik snap nu veel beter waarom je dat moet leren, omdat ik weet waarvoor ik het nodig heb”. Romano vult daarbij aan dat je het ook beter onthoudt en snapt wanneer je de opdrachten in de praktijk uitvoert.

Soms hoor je van leerlingen dat ze een beroep in de techniek maar niets vinden omdat je bijvoorbeeld vieze handen krijgt en dat het zwaar werk is. Wat merken jullie daarvan?
"Je hebt natuurlijk wel eens een klus waarbij je in de blubber staat te graven, maar daarnaast heb je weer zoveel andere leuke werkzaamheden, dan valt dat echt wel mee. Vandaag kregen we zelfs de mogelijkheid om hier naar school te komen en een voorlichting te geven over ons BBL-leerwerktraject bij Goflex, daarnaast worden we worden nog doorbetaald ook!", geeft Romano aan.

Als je zo terugkijkt op je opleiding bij rsg de Borgen, heb je dan nog tips of adviezen?
"Ja, wat ik heel erg mistte op school was dat je geen technieklessen in de theoretische leerweg kreeg. Je wordt vooral opgeleid om door te gaan naar de havo”, zegt Julian. Romano beaamt dit: “In de onderbouw had je nog wel lessen Onderzoeken & Ontwerpen, waarbij je ook met je handen kon werken, maar in de bovenbouw kreeg je vooral vakken als geschiedenis, wiskunde, economie, Nederlands, en andere talen. Ik zou graag willen dat er ook technische vakken worden gegeven, zodat je praktisch bezig kan zijn”.

Inmiddels werkt rsg de Borgen werken met een Praktijkgericht Programma voor Technologie en Innovatief Vakmanschap en Informatietechnologie voor leerlingen uit de theoretische leerweg! Leren in de praktijk willen ze in alle leerwegen zichtbaar maken en Julian en Romano bewijzen dat hier zeker behoefte aan is.

EERSTE MONTEUR WONING

Tekst en foto's: Renée Pama, Sterk Techniek Onderwijs
Artikel: Sterk Techniek Onderwijs