Toptalent werven en opleiden in de automotive/autotechniek
 

Toptalent werven en opleiden in de automotive/autotechniek

14-12-2018
Toptalent werven en opleiden in de automotive/autotechniek

Toptalent werven en opleiden

De roep om meer jongeren in de techniek is groot en dat vraagt om een specialistische aanpak, volgens Peter van Winssen en Sjef ten Berge. Deze ervaren ondernemers met ieder hun eigen achtergrond hebben de krachten gebundeld, om met Goflex Autotechniek de nieuwe technisch specialisten op te leiden.

Schaarste aan goed opgeleide automotive technici is voelbaar. De bedrijven binnen de branche zien de instroom teruglopen en komen moeilijker aan goed opgeleid personeel. Branchebreed lopen er verschillende initiatieven om meer jongeren te interesseren voor opleidingen zoals autotechnicus en autoschadehersteller. Denk aan samenwerkingsverbanden tussen roc’s en het bedrijfsleven, aan initiatieven om zij-instromers te activeren en dealerbedrijven die actief naar buiten treden om jongeren al vroeg te interesseren voor een baan in de autotechniek. Goflex Automotive wil in dit krachtenspel een prominente rol gaan vervullen.

Selectie via AI
In 2005 heeft Peter van Winssen Goflex Young Professionals opgericht, en inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler in de technische installatiebranche voor de instroom van technici in opleiding. Goflex werft zo veel mogelijk jongeren voor de techniek om daar de beste kandidaten uit te selecteren. Ter illustratie: uit 4000 sollicitanten worden er jaarlijks zo’n 250 aangenomen. Voor deze selectie wordt onder meer de Goflex TalentPitch gebruikt. Dit digitaal selectie-instrument neemt de kandidaat vast mee in plussen en minnen van het traject en werkt voor een deel op basis van kunstmatige intelligentie (AI).

Detachering
Wanneer een medewerker in dienst komt bij Goflex, wordt hij/zij ingeschreven op het Roc voor de theoriescholing van het leerwerktraject. Daarnaast detacheert Goflex de medewerkers bij opdrachtgevers, voor het aanleren van de praktijkvaardigheden. Doel hiervan is dat ze na het afronden van hun opleidingstraject daadwerkelijk bij deze bedrijven in dienst treden. Opdrachtgevers van Goflex zijn bekende multinationals zoals Engie, Stork, Spie, Shell, ECT of Unica. Gedurende het leer-werktraject worden de leerlingen begeleid door Goflex-coaches, die de opleiding bewaken, de beroepstaken nakijken, de examens organiseren, de leerlingen beoordelen en luisteren en adviseren wanneer hier behoefte aan is.

Vakwijs
Daarnaast heeft Goflex onder de naam Vakwijs de beschikking over zeven grote trainingscentra. Hier wordt een aanvullend opleidingsprogramma verzorgd gedurende het leer-werktraject. Na de introductiebootcamp volgen diverse theoretische en praktische modules (ook voor de zogenoemde soft skills) en veiligheidstrainingen.
Door de strenge selectie, de intensieve begeleiding en het extra Vakwijs-programma bovenop het BBL-leer-werktraject, meent Goflex de beste leerlingen te kunnen leveren, die zich sneller ontwikkelen en daardoor ook sneller en beter productief inzetbaar zijn. Inmiddels heeft Goflex ongeveer 700 leerlingen in dienst en meer dan 1000 leerlingen afgeleverd aan de opdrachtgevers. Dat ze nu samen Goflex Automotive ontwikkelen noemt Sjef ten Berge ‘een uitdaging voor beide partijen’. Van Winssen met al zijn ervaring rondom het opleiden van jongeren in de techniek en Ten Berge met zijn dealerachtergrond (voormalig eigenaar Skoda Center Utrecht, red.) zijn er beiden van overtuigd dat zij met de Goflex-formule een constructieve bijdrage kunnen leveren aan de branche. “Jongeren moeten in onze optiek aan de hand genomen worden in hun ontwikkeling tot technisch specialist, bij de toenemende complexiteit van de autotechniek. De huidige auto is al een technisch meesterwerk maar er komt nog meer aan. Denk aan elektrificatie, de vele camera’s en sensoren, het autonoom rijden of de connected car. Allemaal zaken die andere technische vaardigheden met zich meebrengen zoals kalibreren, netwerken bouwen en elektronica. Maar ook zullen de komende 20 jaar alle huidige technieken nog blijven voorkomen, dus een breed en goed opgeleide
autotechnicus is van groot belang.

Wij willen een mbo niveau 4 plus technicus afleveren na 4 jaar en dat is nu eenmaal niet voor elke leerling haalbaar.

Automotive leerwerktrajecten
Goflex Automotive wil het bestaande opleidingsmodel en de wervingskracht van Goflex inzetten in de autobranche om op termijn honderden leerlingen per jaar af te leveren aan opdrachtgevers. Dat betekent allereerst het werven van toptalent en ze vervolgens in een vierjarig leerwerktraject op te leiden tot (bedrijfs-)autotechnicus of specialist.
Bovenop een basis van jaarlijks veertig bbl-/roc-opleidingsdagen per jaar zet Goflex nog een TOP-programma met tien extra opleidingsdagen per jaar, in directe samenwerking met Innovam en verschillende merkimporteurs. Vaktechnisch maar ook softskills training. Alle leerlingen starten met een introductie-bootcamp van twee weken: een
stoomcursus ter voorbereiding op de werkvloer. Conform de bestaande Goflex-aanpak krijgen de leerlingen voortdurende begeleiding en coaching.

“Samen met opdrachtgevers willen we een stip op de horizon zetten door een opleidingsplan samen te stellen en afspraken te maken over de begeleiding van een leerling in het productieve proces. Uiteindelijk kunnen we zo een gemotiveerde, goed opgeleide jonge technicus afleveren bij opdrachtgevers die met Goflex in zee willen gaan”, aldus het duo. Goflex noemt het een Automotive Technician Traineeship: de route voor de beste technici in de branche. “De investering meer dan waard”, menen van Winssen en Ten Berge. Beiden stellen zeer nadrukkelijk dat zij vooral de technisch specialisten willen klaarstomen voor de branche, en dan niet alleen de ‘handen’ maar ook de ‘brains’.

STRAK TOELATINGSBELEID
Opdrachtgevers die nadenken over een samenwerking met Goflex Automotive moeten zich realiseren dat Goflex een strak toelatingsbeleid hanteert: jongeren met een aantoonbaar goed leerniveau, communicatief vaardig, met de juiste instelling en een buitengewoon goede CV. In dit proces is het samenspel tussen dealer, leerling en Goflex Automotive van groot belang, menen van Winssen en ten Berge: “We investeren met elkaar, dus ook de leerling zelf, in een mooie toekomst voor alle partijen. Wij willen een mbo niveau 4 plus technicus afleveren na 4 jaar en dat is nu eenmaal niet voor elke leerling haalbaar. Onze 4-jarige opleidings- en detacheringformule is een garantie voor top opgeleide instroom, maar vraagt ook een significante investering. Maar wel een investering voor de toekomst van het dealerbedrijf en de autobranche.”

Voor de marktintroductie van Goflex Automotive Young Professionals hebben Van Winssen en Ten Berge gekozen voor het zevende Nationaal Aftersalescongres in Bunnik.

Tekst B. Luiting
14 DECEMBER 2018 | AFTERSALES MAGAZINE

Goflex MBO  BBL autotechniek