Jim (28 jaar) maakte de havo af met een NT-NG profiel en was toen helemaal klaar met school. ‘Ik had geen zin in een vervolgopleiding en ben gaan werken. Eerst bij een autoschadebedrijf, daarna in de horeca, totdat ik uiteindelijk dacht ‘nu moet ik toch maar eens een vak gaan leren’.


‘Ik wilde graag de techniek in’, vertelt Jim. ‘Ik ging me oriënteren, maar mijn leeftijd was overal een probleem. Van een maat van me hoorde ik over Goflex. Ook daar keken ze eerst bedenkelijk maar gelukkig waren er wel mogelijkheden. De Goflex adviseur bij wie ik op gesprek ging, dacht dat pijpfitter misschien wel iets voor mij zou zijn. Hij vertelde erover en nadat ik er nog informatie over had opgezocht, is dat het geworden.’

Werken en leren


Jim hoopt in drie jaar zijn mbo opleiding af te ronden en is dan Allround Pijpfitter niveau 3. Hij koos heel bewust voor de combinatie leren en werken zodat hij zijn vaste lasten kan betalen. Van maandag tot en met donderdag is hij op zijn leerwerkplek bij EQUANS Services Zuid, in Terneuzen. Op vrijdag gaat hij naar het ROC Scalda. Jim: ‘Ik heb het gevoel dat we op school iets meer bagage krijgen dan we voor dit beroep nodig hebben, maar dat is voor de doorstromers naar niveau 4 wel heel prettig.’

Tekeningen lezen


Het werken en leren gaat Jimmy redelijk makkelijk af. Hij had in het begin wel moeite met tekenen en met het lezen van tekeningen. ‘Dat vond ik moeilijker dan ik van tevoren dacht. Alles is in 3D en dat moet je leren zien. Dat is een kwestie van heel veel doen. Aan de andere kant valt het fitten van de leidingdelen me juist weer mee. Aan het begin van de opleiding ging ik kijken bij ervaren pijpfitters en ik dacht: oei, dat gaat me nooit lukken. Maar toen we er eenmaal mee bezig gingen, lukte het toch heel aardig. Ik heb er veel plezier in, dat helpt.’

Begeleiding


Een van de prettige dingen van Goflex is volgens Jim dat er deskundige begeleiding is. Zo leert Goflex leermeester Mike de pijpfitters de basisprincipes van het vak. Jim: ‘Mike is iemand die niet alles wil voorkauwen: hij zet ons zelf aan het denken en dat vind ik ontzettend waardevol. Als je straks ergens aan het werk bent, moet je ook zelf een probleem kunnen inventariseren en met een oplossing komen. Af en toe krijg ik in de werkplaats een isometrische tekening onder ogen die ik niet direct begrijp, zal ik maar zeggen. Mike stimuleert ons om niet gelijk om hulp te vragen, maar zelf goed te kijken en na te denken.’
En dan is er coach Brigitte. Zij begeleidt de leerlingen als er problemen zijn, maar kijkt ook met ze naar de toekomst. Jim: ‘Ik zit nu nog in een leertraject, maar ik zou op termijn wel graag leermeester of leidinggevende willen worden. Brigitte weet welke cursus of opleiding daar nog voor nodig zou zijn, welke competenties iemand daarvoor moet hebben, enzovoorts. Misschien ga ik niveau 4 doen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.’

Pijpfitter in de praktijk


Jim werkt op dit moment bij Engie Services Zuid in de prefab shop. ‘Ik maak daar prefab leidingdelen voor de petrochemiefabriek Dow Chemical Company’, vertelt hij. ‘Het gaat om leidingen voor verschillende stoffen, zoals olie, stoom of kunststof. Wat er doorheen gaat, bepaalt de diameter en het materiaal van de leiding. Voor ons staat dat allemaal al uitgeschreven in de werktekening.’

Gradenstanden en wegzwaaiingen


De basis van het werken als pijpfitter heeft Jim in de leerschool gehad. ‘Op deze leerwerkplek leer ik de wat moeilijkere isometrische tekeningen met gradenstanden en wegzwaaiingen lezen. Er wordt hier vooral met koolstofstaal en rvs gewerkt. Voor iedere toepassing in de fabriek zijn de leidingen weer anders. Wij hechten in de werkplaats de leidingen aan elkaar. Het aflassen is de taak van gecertificeerde lassers.’
In principe werkt Jim zelfstandig maar hij staat met een heleboel collega’s in de werkplaats, waaronder nog twee Goflexers. Op de vraag welke gereedschappen hij bij het fitten zoal gebruikt, antwoordt hij: ‘Een rechte en haakse slijper, lasmachine met laskap, waterpas, flenzenpas, flenzenhaak en blokhaken.’

Leergierig


Om dit werk te kunnen doen, moet je volgens Jim in de eerste plaats geduldig zijn. ‘Alles moet recht en haaks en waterpas. Als je geen geduld hebt, lukt dat nooit. Verder moet je zelfstandig kunnen werken, ruimtelijk inzicht hebben en leergierig zijn. Wat ik het leukste onderdeel van dit werk vind? Dat is toch wel het samenstellen van de leidingdelen. Je begint met schoonslijpen, dan schuine kanten aanzetten, en dan het in elkaar te fitten.’
Met innovaties heeft Jim ook te maken. Er is een slijprobot ontwikkeld, die verschillende slijpwerkzaamheden kan uitvoeren. ‘Het lastige is nu nog om de robot goed te programmeren’, zegt Jim. ‘Dat kost zo veel tijd dat we het slijpwerk beter zelf even kunnen doen. Maar dat is een kwestie van tijd. Als het goed is leggen wij de fittingen straks neer, stellen de robot in, en een kwartiertje later zijn alle delen schoongeslepen. Het gaat om repeterende werkzaamheden, best saai dus, en het is mooi als de robot ons dat uit handen kan nemen.’

Stop meedraaien


Qua werk heeft Jim nog wel een wens. Hij zou graag eens willen zien waar de leidingen die hij maakt terecht komen: waar worden ze gemonteerd, en hoe ziet dat er uit? Jim: ‘Het liefst zou ik een keer een stop meedraaien, dat is als er groot onderhoud plaatsvindt. De hele fabriek wordt dan stilgelegd om aan de installatie te kunnen werken. Ook moet het mooi zijn om een onderdeel helemaal van A tot Z te doen: van inmeten in de fabriek tot tekenen en maken en uiteindelijk ook inbouwen. Ik hoop dat dat er een keer van komt, wie weet.’

leerwerktraject in de metaal

 Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip