Na het vmbo-tl ging Melvin (23) naar ROC de Friese Poort voor mechatronica. Hij startte op niveau 4, kreeg twijfels en rondde de opleiding op niveau 2 af om toch met een diploma van school af te gaan. Daarna probeerde hij een hele andere richting, en na wat omzwervingen kwam hij uiteindelijk via een uitzendbureau bij Strukton terecht als lifttechnicus. ‘Toch weer de techniek dus.’  

‘Zelf had ik nog nooit aan het beroep van lifttechnicus gedacht,’ zegt Melvin, ‘maar ik moet zeggen: het is heel interessant en heel afwisselend. Het grappige is dat ik nu toch weer op de Friese Poort zit. Ik heb mechatronica weer opgepakt, niveau 4 dit keer, met als uitstroomprofiel Liftmonteur/Technicus. Het is aanpoten, hoor. Ik werk vier dagen, ga een dag naar school en ben thuis ook met de opleiding bezig. Maar ik weet waar ik het voor doe, dat scheelt. En het is leuk om wat je op school leert direct in de praktijk te kunnen gebruiken.’

Veel vrijheid

Strukton onderhoudt liften in heel Nederland. Melvin en zijn praktijkbegeleider/collega werken op dit moment in de regio Friesland. ‘We komen op scholen, in overheidsgebouwen, verzorgingshuizen, kantoren, en noem maar op. Alleen woningbouw doen wij hier niet. Het leukste is dat je veel klantcontact hebt, steeds weer op andere locaties aan het werk bent, en dat je veel vrijheid hebt. Het is nooit saai. Het leukste wat ik tot nu toe heb gedaan is een dag meelopen met de afdeling modernisering. In de liftwereld wil modernisering zeggen dat een lift een nieuwe motor en/of nieuwe staalkabels krijgt. Dat zie je als servicemonteur eigenlijk nooit, dus dit was een buitenkans. Ik vond het een indrukwekkend gebeuren. Dit werk bevalt me prima. Het lijkt me leuk om op termijn ook moderniseringen te gaan doen, en ik zou op de lange duur misschien wel een leidinggevende functie willen. Maar dan zou ik denk ik een hbo-opleiding moeten doen. Dat is iets voor later; eerst ga ik me focussen op wat ik nu doe, en mijn niveau 4 diploma halen. Daarna zien we wel weer verder. Toen ik bij Strukton begon, kreeg ik een praktijkbegeleider aangewezen en gingen we samen op pad. Tegenwoordig draai ik soms ook diensten zelf, en ben ik ook ingepland voor storingsdiensten in de weekends. In de toekomst hoop ik een eigen regio te krijgen.’ 

Opsluiting

Melvin doet dit werk nu een tijdje en heeft gemerkt dat storingen vooral worden veroorzaakt door de liftdeuren. ‘Als iemand de deur tegenhoudt, of te lang in de deuropening blijft staan, kan dat een storing geven. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een relais kapot is, of dat zich een ander mankement voordoet. Het ergste wat er natuurlijk kan gebeuren is een zogeheten ‘opsluiting’. Dat wil zeggen; een storing waarbij er iemand vast zit in de lift. Ik heb het nu één keer meegemaakt. Je moet dan heel kalm blijven, informeren hoe het met de opgeslotene is, en vervolgens zo snel mogelijk de storing oplossen. Reageert een lift niet meer op de knoppen, dan onthoud je op welke verdieping de lift hangt en ga je het probleem vanuit de machinekamer verhelpen. Soms geeft een besturingssysteem zelf al aan waar de storing zit, maar vaak moet je verder zoeken naar de oorzaak. Vertellen wat je gaat doen is ook belangrijk, zodat iemand niet schrikt als de lift opeens in beweging komt. In dit geval kon ik het gelukkig snel oplossen. Een opsluiting komt niet heel vaak voor, hoor, maar zo’n eerste keer blijft je wel bij.’ 

Mooi beroep

Voor iemand die van techniek houdt, graag service verleent en zijn/haar tijd graag zelf indeelt, is dit de ultieme baan, vindt Melvin. ‘Je moet stressbestendig zijn, weten wat je doet, en leergierig zijn. En serieus zijn als je aan het werk bent. Grappen maken kan best, maar dan in de pauze. Mijn werkweek ziet er steeds weer anders uit. We krijgen de planning op vrijdag door, zodat je maandag regelrecht naar de eerste locatie kunt. Per dag staan er zo’n vier à vijf liften op het programma, tenzij er natuurlijk een acute situatie is. Een storing gaat altijd voor. Het leuke van Strukton is dat ze allerlei liften servicen en onderhouden. Je komt dus met verschillende merken en verschillende typen in aanraking. Sinds ik dit werk doe, let ik overal waar ik kom op liften. Op vakantie in Griekenland stond ik in een lift, en ik dacht: wat voor een motor zou hier in zitten? Had ik mijn liftsleutels maar bij me… .’

Opleidingen mbo mechatronica

Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip