Lastechniek: DE BEDRIJFSSCHOOL IN DE PRAKTIJK - maart 2014

door Esther van Dijk, fotografie Etienne Oldeman

Goede pijpfitters zijn schaars. Daarom besloot Spie, een groeiende onderneming op het gebied van technische dienstverlening, een bedrijfsschool te starten waar jongeren en zij-instromers in twee jaar het vak leren. In september zijn de eerste leerlingen gestart.

Spie heeft voor het opzetten van de bedrijfsschool de samenwerking gezocht met Goflex, een landelijk opleidingsbedrijf in de techniek. Docent Mike Vogelezang van Goflex vertelt over de selectieprocedure waaraan de leerlingen zijn onderworpen. "Wij werven leerlingen via beurzen en directe contacten met scholen. Ze moeten minimaal 18 jaar zijn om inzetbaar te zijn in de industrie. Voordat we kandidaten aanmelden bij Spie, nemen we een test af om hun kennis- en vaardigheidsniveau te toetsen en houden we twee intakegesprekken. We vragen dan bijvoorbeeld wat ze weten over Spie en waarom ze bij dit bedrijf willen werken. Op basis daarvan vindt de eerste selectie plaats."

Visitekaartje
Alleen de meest geschikte kandidaten komen op gesprek bij de HR Officer van Spie, Sabrina Waardeloo. "Wij kijken niet alleen naar het cv, maar proberen ook te beoordelen of de betreffende kandidaten bij ons bedrijf passen. Ze worden ook op projecten bij onze klanten in de petrochemie ingezet en ze zijn dan toch ons visitekaartje.

Als we onze twijfels hebben wijzen we een kandidaat alsnog af." Van de eerste groep van vijftien kandidaten bleven er uiteindelijk acht over, die in september 2013 gestart zijn met de opleiding. "Vier dagen per week komen de leerlingen naar de bedrijfsschool in Hoogvliet; één dag in de week gaan ze naar het Rotterdamse Albeda College. In twee jaar ronden ze een mbo opleiding op niveau 2 af, waarna ze direct aan het werk kunnen.

Leermeesters
Projectleider Peter Stevens zorgt voor de begeleiding van de leerlingen op de werkvloer. "Na zo'n vier maanden basisopleiding in de bedrijfsschool komen de jongens in de werkplaats, waar ze naast een ervaren vakman worden gezet om de fijne kneepjes van her vak leren." Vogelezang: "Dan begint het spel pas echt, want ze mogen dan wel ven proeven aan de praktijk, maar we halen ze ook telkens weer terug naar de bedrijfsschool om ze nieuwe dingen te leren. Pas als ze hebben bewezen iets goed onder de knie te hebben, mogen ze de werkplaats weer in.  Zo houden we de leerlingen scherp."

Peter Stevens vertelt dat er een gezonde rivaliteit ontstaat: "Niet alleen de leerlingen onderling zijn competitief, ook de ervaren vakmensen op de werkvloer zien graag dat 'hun' leerlingen het goed doen." Sabrina Waardeloo: "We merken ook dat de leermeesters vol trots praten over ‘onze bedrijfsschool.’ Doordat ze zien dat de leerlingen al echt iets kunnen voordat ze in de werkplaats komen, hebben ze er plezier in om hen te begeleiden.”

Peter Stevens: "Het mooie van deze constructie is dat de opleiding op dezelfde locatie zit als de werkplaats, waar leidingdelen worden geprefabriceerd die naar projecten of onderhoudslocaties gaan.  De gevorderde leerlingen draaien mee in de productie en raken spelenderwijs vertrouwd met de regels binnen het bedrijf en met de collega's. Dat is het unieke van onze opzet."

Doorgroeien
Er is een intensief contact tussen de bedrijfsschool en het ROC. Sabrina Waardeloo: "Wij zien de leerlingen natuurlijk vier dagen in de week, maar we houden ook in de gaten of ze de lessen op school bezoeken. Over en weer informeren we elkaar over de voortgang, en natuurlijk bespreken we dit ook met de leerlingen."

Na het afronden van de opleiding kunnen de kersverse pijpfitters aan de slag bij Spie. "Afhankelijk van hun eigen wensen en mogelijkheden kunnen ze doorgroeien naar het lassersvak, of naar een leidinggevende functie. Maar iedere leerling begint met het pijpfitten als basis." Docent Mike Vogelezang: "We zien nu een trend dat er meer aanwas komt vanuit de theoretische leerweg, terwijl de kandidaten voorheen vooral vanuit de basisberoeps- en kaderberoepsgerichte leerweg kwamen. Dat heeft ook te maken met de groeimogelijkheden die ze zien." Sabrina Waardeloo concludeert: "Er is gewoon onwijs veel werk in de industrie, met veel carrière mogelijkheden en een mooi arbeidsvoorwaardenpakket. Ook bij ons houdt het niet op na de opleiding in de bedrijfsschool. Voor wie dat wil maken we een persoonlijk ontwikkelingsplan.”

In de bedrijfsschool van Spie krijgen leerlingen een uitgebreide praktische opleiding tot pijpfitter op mbo-niveau 2. Buiten het feit dat zij naar het ROC moeten voor hun theorie, krijgen de leerlingen ook intern extra cursussen, waaronder VCA (veiligheid), VVL (verplaatsen van lasten) en WFPr (flensmonteur). Daarnaast kunnen ze het heftruckcertificaat behalen en het NIL-diploma TIG-lassen niveau 1.