Opleiden in techniek via nieuw business model
 

Opleiden in techniek via nieuw business model

05-06-2013
Opleiden in techniek via nieuw business model

Uit: Periodiek branchemagazine / FHI Federatie van technologiebranches / mei 2013, Jaargang 22

Werkstudenten bouwen mee aan de Vakwijs praktijkcentra. Op de foto een oefen meet- en regelinstallatie, eindexamenproject van Goflexers Arjen, Gunnar en Hans.

Leren en werken tegelijk, het zou wel eens de manier kunnen zijn om meer jongeren technisch op te leiden. Bij een opleidingsbedrijf dat de kosten van de opleiding op zich neemt en waar de jongere vanaf dag één in loondienst is. Noem het modernisering, flexibilisering of praktische oplossing. De vraag van de jongeren is er, ook van hoger opgeleide en oudere jongeren. Goflex is zo’n opleidingsbedrijf waar de sollicitanten in de rij staan om techniek aan te leren, als ze er maar tegelijk bij kunnen werken en niet afhankelijk worden van studiefinanciering.

Goflex werd in 2006 opgericht door Peter van Winssen. “We zijn een opleidingsbedrijf met zes practicumlocaties, onder de naam Vakwijs, in Amsterdam, Apeldoorn, den Bosch, Goes, Groningen en Schiedam. We verzorgen daar als Goflex zelf vakopleidingen, maar de faciliteiten zijn ook beschikbaar voor opleiders als Reed Business, die korte bedrijfsspecifieke trainingen doen. We hebben landelijk zo’n vierhonderd jongens en meiden in dienst van zestien tot zesentwintig jaar. Wij betalen hun ROC-opleiding installatietechniek, elektrotechniek, meet- en regeltechniek of metaal, de meesten op niveau 3 of 4 beroepsbegeleide leerweg, BBL. Goflex is een erkend leerbedrijf.

De student/medewerker zit twee avonden per week op school, één dag per week in één van de Vakwijs praktijkcentra en drie tot vijf dagen bij een bedrijf waar wij hem of haar detacheren, voornamelijk grote installatiebedrijven en Industrie bedrijven. Doel is dat ze na afloop van het opleidingstraject in dienst komen bij dat bedrijf”. Van student of scholier is dus nauwelijks sprake, vanaf dag één is men werknemer. Ideaal voor wie aan de slag wil, maar nog geen beroepskwalificatie heeft. Daar zijn er tegenwoordig veel van, blijkt. Goflex krijgt jaarlijks 7000 sollicitanten, terwijl er ruimte is voor zo’n honderd tot tweehonderd. Het aantal leer-werkplekken is beperkt, niet alle bedrijven hebben plaats voor ‘beginners’. Maar bedrijven met technici vergrijzen snel. Jongeren laten inspringen op een leerwerktraject is een prima oplossing. Van Winssen: “Jongeren worden aan alle kanten aangemoedigd techniek te kiezen. Met effect, kijk maar naar het aantal mensen dat wij af moeten wijzen, niet omdat er iets aan hen ontbreekt, maar omdat er te weinig stage- en BBL-plekken zijn. Overigens is het opvallend dat veel jongeren van 20 tot 25 jaar met HAVO of VWO alsnog de techniek in willen; spijtoptanten. Soms moeten wij hen teleurstellen, omdat ze in de huidige economie voor bedrijven in de installatiewereld te duur zijn.” De boodschap is helder: bij een tekort aan technici moeten alle partijen beseffen dat de potentie er echt wel is.

Arjen, Gunnar en Hans
Een gesprekje met drie werkstudenten bij Vakwijs in Schiedam concretiseert de woorden van Van Winssen. Arjen Bogmans uit Spijkenisse is 25 en koos na de HAVO de verkeerde opleiding: Autotechniek. “De hele dag met mijn neus in de boeken, ik kon me geen beeld vormen van de stof. Bij Goflex kun je wat je leert direct in praktijk brengen, dat vind ik mooi. Na drie jaar monteren en inbedrijfstellen ben ik nu op de afdeling Calculatie van Cofely beland. Ik ben een gevalletje apart ja.”

Gunnar Overheul uit Vlaardingen is met 27 jaar nog ouder. “Er is er eentje die nog ouder is dan ik hoor! Ik heb eerst Beveiliging gedaan en daar zelfs mijn diploma’s voor gehaald. Het bleek alleen verschrikkelijk saai werk, je staat de hele tijd niks te doen. Daarna heb ik een tijdje in de kassen gewerkt en vervolgens voor de techniek gekozen. Nooit spijt van gehad. Ik heb zowel de opleiding Elektrotechniek als Instrumentatie bijna afgerond en wil hierna HBO Engineering doen. Er valt zo veel te leren in de techniek. Zolang ik maar niet met papierwerk en vergaderingen in aanraking kom. Ik ben nu namens Cofely bezig bij de NAM, heel veelzijdig werk. We beheren met een ploegje van vijf inbedrijfstellers het onderhoud en de nieuwbouw van zeventien fabriekjes, vanaf de putten tot de behandeling naar de Gasunie toe. Dat is wel een hele prestatie eigenlijk, het gaat altijd goed.”

Hans den Hertog, 23, uit Hoogvliet, is ook gedetacheerd bij Cofely. “Het mooie van Goflex is dat ik niemand ken die zijn diploma haalt en vervolgens zonder werk komt te zitten. Honderd procent baangarantie. En zowat iedereen hier in Schiedam komt in de Europoort terecht, dichtbij huis.” Leerlingbegeleider Theo van Biert: “Ik ken bedrijven in Europoort van vierhonderd man die binnen vijf jaar dreigen te halveren. De vergrijzing is enorm. Tegenwoordig duren de opleidingen bij ons al korter, maar er zullen ook meer leer-werkplekken moeten komen.”

Elsevier Opleidingen heet tegenwoordig Reed Business Opleidingen.
Opleidingen en cursussen om werknemers bij te scholen. Meeste faam is verworven met de Pit-opleiding tot Proces Instrumentatie Technicus, deze is jaren geleden samen met FHI van de grond getrokken. De link met Goflex?  Reed Business Opleidingen maakt dankbaar gebruik van de praktijkfaciliteiten van Vakwijs in Schiedam. Paul van der Sneppen van Reed Business: “We doen dat sinds september 2012. Daarvoor deden we practica bij STC. Onze ervaring met Goflex als opleidingsbedrijf is veel beter dan die met regulier onderwijs. Afspraken worden goed nagekomen en de apparatuur is altijd in orde. Ze snappen het commerciële belang, vullen zelf de vraag vanuit het bedrijfsleven goed in. Ze zijn gewoon heel goed in het vertalen van de vraag van de klant.” Ook Reed Business Opleidingen kent de ‘spijtoptanten’. “Gdf Suez E&P moet voor werknemers concurreren met Total en de NAM, die toch wat aantrekkelijker worden gevonden. Daarom hebben ze een tweejarige opleiding ingekocht die wij al vijftien jaar verzorgen en die we afgelopen jaar hebben weten onder te brengen in een accreditatie van een mbo-diploma. Banketbakkers en fietsenmakers kiezen op de valreep voor techniek. Van de instroom haalt 85% een technisch diploma, vijftig man per jaar.” Eind negentiger jaren sprong SBC Elsevier in op de vraag vanuit de FHI  Branche Industriële Automatisering naar een leer-werktraject voor industriële instrumentatie. FHI leden hielpen een prakticum in te richten en de branche ondersteunde de opleiding door mee te tekenen op de diploma’s, nadat het curriculum was ingevuld samen met de branche. Het procesinstrumentatie practicum van Goflex/ Vakwijs is recent in heel korte tijd opgebouwd, ook weer in samenwerking met FHI lidbedrijven en met grote procesbedrijven in de Europoort. Ruud van Aalst, opleidingontwikkelaar bij Goflex, is apetrots op zijn leer procesinstallatie. “Ik probeer het hele scala hier werkend in huis te krijgen, van wat we wel noemen ‘ouwe meuk’ tot het allernieuwste. De oude systemen hebben we nodig, omdat daar in de praktijk nog veel onderhoud op wordt gedaan bij bedrijven. Een stille wens is om ook de allernieuwste, toekomstgerichte installatie in huis te krijgen. Dan kunnen we jongeren het hele traject in één keer bijbrengen”. FHI organiseert later dit jaar workshops voor lidbedrijven om te stimuleren dat er meer van hen leerbedrijf worden, danwel dat er meer leerplaatsen komen voor jongeren die via bedrijven als Goflex en Reed Business opleidingen worden geschoold. reageren? info@fhi.nl www.meetenregeltechniekopleiding.nl


tekst en fotografie Daan Groeneveld


Lees hier het hele blad: http://federatie.fhi.nl/images/stories/downloads/signalement/2013_02_signalement.pdf